fafa اکتبر 25, 2021

بیشتر مردم از گفتگوهای کوتاه و شروع مکالمه متنفرند، مخصوصاً وقتی صحبت از درون گراها می‌شود. اما چه در این زمینه بد باشید، چه نگران باشید که حرف کم بیاورید و چه احساس ناخوشایندی داشته باشید، نمی‌توانید از این گفتگوی مودبانه در مورد چیزهایی که ظاهراً بی‌اهمیت هستند اجتناب کنید.

دیوید بورکوس (Davi)

d Burkus)، نویسنده کتاب “دوست یک دوست” تأکید می‌کند که گفتگوهای کوتاه فراتر از یک رفتار معمولی مودبانه است. در حقیقت این برای موفقیت شما در زمینه‌های مختلف زندگی بسیار مهم است و اگر از گفتگوهای کوتاه متنفر هستید و تمام تلاش خود را برای جلوگیری از آن انجام می‌دهید فقط خود را از بسیاری از تعاملات اجتماعی مفید جدا می‌کنید. علاوه‌براین تحقیقات نشان می‌دهد که ”گفتگوهای کوتاه مکرر بیشتر مردم را شادتر می‌کند، حتی کسانی که درون‌گرا هستند.”

روابط بزرگ بر اساس همین گفتگوهای کوتاه شکل می‌گیرد. مهمانی‌های دوستانه جمعه و حتی ایستادن در صف نوشیدن قهوه ممکن است نیاز به مهارت‌های مکالمه خوبی برای انجام این گفتگوی معمولی داشته باشد. با کشف چند تکنیک و عبارت ساده می‌توانید بیاموزید که چگونه در مکالمات کوتاه مهارت داشته باشید. ابتدا باید بدانیم مکالمه کوتاه درواقع چیست؟

گفتگوهای کوتاه چیست؟

گپ‌های کوتاه چیز کمی نیست بلکه مانند دروازه‌ای برای گفتگو است. شما فقط باید سر صحبت را باز کنید، منتظر پاسخ شخص دیگر باشید و ببینید آیا با شما ارتباط برقرار می‌کند یا خیر. صرف نظر از اینکه با چه کسی دوستان یا همکاران در ارتباط هستید حتی مکالمات کوتاه اداری نیز باید غیررسمی باشد. به طور کلی این گفتگوی کوتاه بین شما و شخصی است که شما او را به خوبی نمی‌شناسید و شما اغلب در رویدادهای مختلف اجتماعی و در طول برقراری ارتباط با آن مواجه می‌شوید.

اکثر فرهنگ لغت‌ها این گفتگو را به عنوان یک مکالمه کوتاه در مورد موضوعی بی معنی تعریف می‌کنند. با این حال دیدگاه‌های دیگری نیز وجود دارد. در حالی که برخی آن را صحبت بیهوده با هدف پر کردن سکوت و اجتناب از بی حوصلگی می‌دانند، برخی دیگر یک جزء استراتژیک را در آن می‌بینند. به همین دلیل است که مکالمات کوتاه یک مرحله اساسی از یک مکالمه معمولی به ویژه در فرهنگ‌ انگلیسی زبان‌ها است.

جای تعجب نیست که آمریکایی‌ها به راحتی می‌توانند با فروشندگان، غریبه ها، در باشگاه بدنسازی یا حتی با رانندگان تاکسی سر صحبت را باز کنند و گپ خودمونی انجام دهند. در برخی فرهنگ‌ها چنین گپ و گفتی ممکن است به عنوان اتلاف وقت تلقی شود. اما در دنیای انگلیسی‌زبانان مکالمات کوتاه با هم کاملاً طبیعی است.

۵ اصل اساسی شروع مکالمه کوتاه

پنج نکته استراتژیک در مورد چگونگی بهتر شدن در مکالمات کوتاه و شروع مکالمه در هر شرایطی وجود دارد.

  • علاقه واقعی نشان دهید

اگر می‌خواهید مهارت‌های مکالمه خود را تقویت کرده و نحوه موثر گپ کوتاه را بیاموزید باید هر گونه تعصبی را که این نوع گفتگو کنار بگذارید که کار بیهوده‌ای است. هر فرد جدیدی که در زندگی خود با او صحبت می‌کنید یک فرصت منحصر به فرد جدید را در اختیارتان قرار می‌دهد. شاید بتوانید در آینده حتی دوست شوید. شاید آنها مشتری شما شوند یا چیز مفیدی از آنها یاد بگیرید.

تاریخ مملو از همکاری‌های تجاری عالی و روابط بلندمدت است که با گپ و گفتگوی کوتاه آغاز شده است. به عنوان مثال قبل از اینکه بن کوهن و جری گرینفیلد دوست شوند و Ben & Jerry’s را راه اندازی کنند آنها در حین انجام دوره‌های بدنسازی در باشگاه چندین مکالمه انجام داده بودند.

هر بار که با فردی که خوب نمی‌شناسید صحبت می‌کنید یک فرصت عالی برای پیشرفت و رشد خواهید داشت. بنابراین به جای شروع یک مکالمه با اضطراب، با هیجان وارد آن شوید. علاقه واقعی به شناختن فردی که با او صحبت می‌کنید داشته باشید و از او بیاموزید.

  • سوالات تشریحی  بپرسید

اکثر افراد دوست دارند درباره خودشان صحبت کنند زیرا این آسان‌ترین موضوعی است که می‌توان در مورد آن بحث کرد. همیشه سخت است که در مورد موضوعی صحبت کنید که درباره آن زیاد اطلاعات ندارید. آیا ترجیح می‌دهید تأثیر شکسپیر بر فیلم و تلویزیون را توضیح دهید یا در مورد فیلم مورد علاقه خود صحبت کنید؟

سوالات ساده عموماً با یک کلمه پاسخ داده می‌شوند. از سوی دیگر سوالات تشریحی، یک مکالمه هیجان انگیز و پویا را ایجاد می‌کند و باعث می‌شود شخصی که با او صحبت می‌کنید به صحبت ترغیب شود.

اگر نمی خواهید زیاد سمج به نظر برسید، باید مکالمه خود را با سوالات ساده شروع کنید. به گفته آلن گارنر، نویسنده کتاب “روشهای جدید برای افزایش اثربخشی فردی و اجتماعی خود“ بهترین راه برای انجام یک گفتگوی بزرگ پیگیری سوالات ساده با سوالات باز یا تشریحی است. در ادامه چند نمونه از این سوالات برای شروع مکالمه کوتاه را آورده‌ایم:

  • اهل کجا هستید؟ و سپس با این سوال ادامه دهید، شهر شما چجوریه و چه چیزی را بیشتر در آن دوست دارید؟
  • به چه کاری مشغولید؟ سپس میتوانید بپرسید چرا این کار را انتخاب کردید، چگونه وارد این حرفه شدید؟
  • آیا قبلا در سخنرانی‌های مشابه شرکت کرده‌اید؟ و بس از آن بپرسید نظر شما در مورد ارائه امروز چیست؟
  • هرگز در مورد مسائل خیلی شخصی صحبت نکنید

وقتی مکالمه‌ای را شروع می‌کنید تقریباً هیچ چیز در مورد آن شخص نمی‌دانید. به همین دلیل است که نویسنده ، سخنران و وبلاگ نویس گرچن روبین (Gretchen Rubin) پیشنهاد می‌کند موضوعات مشترک هر دو طرف را انتخاب کنید.

موضوعات ممنوعه عبارتند از سلامت، مذهب و دیدگاه‌های سیاسی فرد و بهترین موضوعات عبارتند از:

  • آب و هوا
  • ورزش‌ها
  • برنامه تلویزیونی و فیلم
  • هنر
  • مکان خود
  • غذا یا آشپزی
  • سرگرمی‌ها
  • علایق و مسئولیت‌های حرفه‌ای

فقط کافی است گپ خود را کوتاه نگه دارید و در مورد علایق، شغل یا محیط اطراف سوال بپرسید.

  • شنونده فعال بودن را تمرین کنید

شنونده فعال بودن راهی برای برقراری ارتباط است که مستلزم ورود آگاهانه به صحبت‌های دیگران است. البته همه ما هرازگاهی بی‌توجهی میکنیم. اما اگر به سخنان گوینده توجه کنید، ارتباطات بسیار قوی‌تری ایجاد خواهید کرد. بدون شک طرف مقابل مطمئناً متوجه میزان توجه و مشارکت شما در بحث می‌شود.

در اینجا چند قدم ساده وجود دارد که به شما کمک می‌کند در حین مکالمات کوتاه در محل کار یا هر مکان دیگری شنونده فعال‌تری باشید:

  • سعی کنید در 60 درصد مواقعی که به صحبت‌های طرف مقابل گوش می‌دهید، تماس چشمی برقرار کنید. علاوه براین می توانید گاهگاهی سر خود را تکان دهید تا علاقه خود را نشان دهید.
  • تا زمانی که همراه شما در حال صحبت است هرگز صحبت وی را قطع نکنید یا پاسخ خود را آماده نکنید. به خاطر داشته باشید که آخرین چیزی که شخص می‌گوید ممکن است معنای آنچه قبلاً گفته‌اند را تغییر دهد.
  • توصیه ، پیشنهاد یا راه حل های درخواست نشده ارائه ندهید.
  • هنگام گوش دادن ذهن باز داشته باشید و قضاوت و کلیشه‌های خود را کنار بگذارید.
  • هنگام گوش دادن صبور باشید خود را کاملاً حاضر و آرام نگه دارید.
  • هنگام مکث سوالات خود را مطرح کنید تا آنچه گفته می‌شود روشن شود.
  • برای پی بردن به منظور گوینده، به رفتارهای غیرکلامی توجه کنید. لحن صدا و بیان روی صورت و سایر اعمال می‌تواند بیش از کلمات به شما بگوید. درواقع به زبان بدن فرد توجه کنید.

اگر می‌خواهید نحوه گفتگوهای کوتاه را بیاموزید و در شروع و حفظ مکالمه در هر موضوعی متخصص باشید، باید شنونده‌ای فعال و همدل باشید. مهارت‌های شنیداری فعال خود را توسعه دهید که باعث ارتقا توانایی مکالمه خود خواهید شد.

  • گوشی خود را کنار بگذارید

چگونه می‌توان گپ وگفت های کوتاه را به بهترین شکل انجام داد؟ به فرد احساس مهم بودن بدهید! در حقیقت هیچ چیز آزاردهنده‌تر از صحبت با فردی نیست که به طور مرتب تلفن خود را چک می‌کند.

به طور کلی افراد هنگامی که در موقعیت‌های اجتماعی احساس ناخوشایندی می کنند عقب‌نشینی می‌کنند. از سوی دیگر هیچ چیز نمی‌تواند همه تلاش‌های شما را سریعتر از سرگرم شدن با تلفن همراه در حین مکالمه از بین ببرد.

  • به دنبال فرصت هایی برای گفتگو باشید

این که آیا گفتگوهای کوتاه را دوست دارید یا تمام تلاش خود را برای اجتناب از آن انجام می‌دهید، این نکات به شما کمک می‌کند تا بیشترین استفاده را از آن ببرید. اگر نمی‌دانید چگونه در هنگام پذیرایی با رئیس یا یک غریبه صحبت کنید از این اصول استفاده کنید، پشیمان نخواهید شد.

به خاطر داشته باشید که هرچه بیشتر با شخصی که به سختی او را می شناسید گفتگو کنید، راحت تر خواهید بود. برای غلبه بر ترس خود از شروع مکالمه، در محیطی ناآشنا تمرین کنید. از یک رویداد برای صنعت دیگر دیدن کنید یا از دوستان خود بخواهید تا شما را در رویدادهای کاری خود همراه کنند. موفق باشی!

گذاشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.بخش های ضروری با علامت (*) مشخص شده اند.