برای افرادی که عمدتاً انگلیسی زبان هستند یا به این زبان تسلط دارند، یادگیری زبان دوم یک تصمیم عالی است. این امر میتواند بر فرصتهای حرفهای شما تأثیر مثبت بگذارد و دنیای کاملاً جدیدی از اشتغال را باز کند.
ما 600 آگهی شغلی را از وبسایت indeed.com بررسی کردیم تا بیاموزیم که کدام زبانها مورد علاقه کارفرمایان هستند، چه نوع موقعیتهای شغلی وجود دارد و چه سطح تحصیلات مورد نیاز است.
نکات کلیدی
- اسپانیایی بازارپذیرترین زبان است و پس از آن چینی (کانتونی و ماندارین) و فرانسوی (از جمله فرانسوی کانادایی) قرار دارند.
- مشاغلی که اغلب به زبان دوم نیاز دارند، نماینده خدمات مشتری، نماینده مرکز تماس و مترجم هستند.
- صنایعی که درخواست زبان دوم دارند عبارتند از: داروسازی، پزشکی، مالی، فروش، آموزش و فناوری.
- اکثر مشاغلی که به زبان دوم نیاز دارند و یا آن را ترجیح میدهند، دورکاری بودند.
- تگزاس بیشترین مشاغلی را داشت که افراد با زبان دوم را ترجیح میدهند یا نیاز دارند و پس از آن نبراسکا قرار دارد.
اسپانیایی بازارپذیرترین زبان دوم
در کل اسپانیایی محبوبترین زبان دوم و بازارپذیرترین زبان بعد از انگلیسی است. تقریباً در تمام آگهیهای شغلی که ما آنها را بررسی کردیم و شامل کلیدواژههای «دو زبانه» و «چند زبانه» بودند، این زبان ترجیح داده شده بود(و در بسیاری موارد، مورد نیاز است).
به عبارت دیگر اسپانیایی برای اکثر آگهیهای شغلی بدون توجه به صنعت یا عنوان شغلی رایج بود و با 528 شغل (یا 75.97٪) که درخواست تسلط به این زبان را کردهاند، بازارپذیرترین زبان است.
در ایالات متحده این نباید چندان تعجبآور باشد. بر اساس دادههای جمعآوریشده در سال 2019، اسپانیاییزبانها با 41757391 گویشور بومی، دومین زبان رایج در خانههای ایالات متحده است.
البته وقتی به دادههای جهانی نگاه میکنیم، این موضوع بیشتر معنا پیدا میکند. اسپانیایی با 460 میلیون گویشور در سراسر جهان در سال 2019، دومین زبان رایج در سراسر جهان است. اگر میخواهید یک زبان جدید برای فرصتهای تجاری داخلی یا بینالمللی یاد بگیرید، اسپانیایی گزینه مناسبی است.
اما صبر کنید، زبانهای بیشتری نیز وجود دارند که در بازار کسب و کار مورد نیاز هستند که در ادامه چند نمونه را برایتان آوردهایم!
- چینی
علیرغم یادگیری زبان اسپانیایی که موقعیت شغلی زیادی به همراه دارد، سایر زبانها دارای مزایای حرفهای فراوانی هستند. زبان چینی که شامل گویشهای ماندارین و کانتونی است، با 3،494،544 گویشور بومی در سراسر کشور، سومین زبان پرگویش در ایالات متحده است.
اگرچه با جمعیت تقریباً سه برابر چین در مقابل ایالات متحده، منطقی است که زبانهای چینی بیشترین گویشور را در جهان داشته باشند. این امر به ویژه برای گویش ماندارین، زبان رسمی چین صادق است.
تسلط به این زبان صریحاً به فرصتهای شغلی ایالات متحده منجر نمیشود. اگرچه زبان چینی با فرانسه در رتبه دوم قرار داشت، اما از 600 شغلی که بررسی کردیم، فقط 25 شغل برای مهارتهای زبان چینی درخواست کرده بودند و این فقط 3.60 درصد مشاغل است که از این تعداد، 12 نفر در حوزه پزشکی، دارویی یا اجتماعی بودند. این روند احتمالی کارکنان چینی زبان را نشان میدهد که فرصتهای بیشتری را در زمینههای پیشرفتهتر، فناوری یا علمی پیدا میکنند.
- فرانسوی
به طور مشابه نیاز به زبان فرانسه نیز 25 لیست شغلی را تشکیل می داد که آن را با چینی در یک رتبه قرار میداد و 3.60٪ دیگر از لیست مشاغل مورد بررسی را اشغال میکرد. برخلاف چینیها، 16 مورد از این مشاغل، موقعیتهای شغلی نمایندگی خدمات و پشتیبانی مشتری بودند.
- پرتغالی
در مرحله بعد زبان پرتغالی چهارم شد و 11 شغل به دنبال افرادی با تسلط بر این زبان بودند. محبوبترین نوع شغلی که به زبان پرتغالی نیاز داشت، «کارشناس محتوا» بود. با این حال تنها دو لیست یا فقط 0.30٪ از مشاغل برای کارشناسان محتوا وجود داشت که نیازمند تسلط بر زبان پرتغالی بودند و 9 مورد دیگر در صنایع مختلف بودند.
بسیاری از زبانهای دیگر نیز وجود داشتند که مشاغل زیادی به دنبال آنها بودند، از جمله کرهای، عربی، ویتنامی، هندی، سومالیایی، ژاپنی، تاگالوگ، سواحیلی، روسی، پشتو و دری.
کدام مشاغل اغلب به زبان دوم نیاز دارند؟
اگر هنوز زبان بعدی خود را برای یادگیری انتخاب نکردهاید، میتوانید به شغل مورد نظر خود توجه کنید. از 600 شغل مورد بررسی، سه شغل به دلیل تمایل به کارمندان دو زبانه یا چندزبانه متمایز بودند.
مشاغل نمایندگی خدمات مشتری بزرگترین بخش اختصاصی را تشکیل میدادند. مشاغل خدمات مشتری شامل 106 شغل بود که افراد مسلط به زبان دوم را ترجیح میدهند (یا نیاز دارند). به طور مشابه نمایندگان مرکز تماس با 29 موقعیت شغلی بسیار مورد توجه بودند و 18 شغل مترجم در این تحقیق فهرست شده بود.
برای افراد دو زبانه یا چند زبانه، این یک خبر عالی است. دادهها به طور قطعی نشان میدهد که چگونه موقعیتهای شغلی مشتریمدار تقریباً همیشه از کارمندی که بیش از یک زبان صحبت میکند بهره میبرد. ارتباط کلید موفقیت است. برقراری ارتباط به زبانهای مختلف این موفقیت را افزایش میدهد.
کدام صنایع اغلب به زبان دوم نیاز دارند؟
روش دیگر برای تفسیر این دادهها، نگاهی به صنایع مختلف ارائه شده در این تحقیق است.
پنج صنعت در درخواست کارکنانی که میتوانستند به زبان دوم صحبت کنند برجسته بودند که عبارتند از:
- دارویی و پزشکی: 159 شغل (26.54%)
- امور مالی: 82 شغل (13.69%)
- فروش: 70 شغل (11.69%)
- آموزش و پرورش: 49 شغل (8.18%)
- فناوری: 47 شغل (7.85%)
تجزیه و تحلیل آمار صنایع
صنعت داروسازی و پزشکی رایجترین صنعت برای جستجوی افراد دوزبانه یا چندزبانه بود. در مجموع، 159 موقعیت شغلی در صنعت داروسازی زبان دوم را ترجیح میدهند یا نیاز دارند.
در این صنعت معمولاً به دنبال نمایندگان خدمات مشتری بودند. بیست لیست پذیرش شغلی برای افراد دوزبانه یا چندزبانه فراخوانده شده است. بعلاوه، متداولترین موقعیت شغلی مورد نیاز بعدی نماینده مرکز تماس با ده لیست پذیرش ذکر شده بود. شش شغل دستیار پزشکی و چهار موقعیت هماهنگکننده مراقبتی وجود داشت که برای موقعیتهای شغلی مشتری یا بیمارمدار به دنبال مهارتهای زبان دوم هستند.
علاوه براین انواع خدمات به بیمار، حمایت از بیمار و موقعیتهای مراقبت از بیمار وجود داشت و همچنان بر اهمیت مهارتهای تکمیلی و غیرانگلیسی زبان در همه موقعیتهای شغلی مشتریمدار تأکید میکند.
در صنایع مرتبط با پزشکی، این امر اغلب توسط بسیاری از دستورات فدرال هدایت میشود که در دسترس بودن خدمات مترجم برای بیماران غیرانگلیسی زبان را تصریح میکند. بیماران باید به زبانی که میفهمند مراقبت شوند.
استفاده از مترجمان برای اطمینان از دریافت مراقبت مناسب از بیماران ضروری است. یک تحقیق نشان داد که از هر 40 معالجه غلط 1 مورد به دلیل فقدان خدمات مترجم مناسب رخ داده است. بنابراین منافع انسانی کارکنان دوزبانه و چند زبانه واضح است.
حتی در صنعت مالی، این روند کاملاً نمایان است. بسیاری از موقعیتهای شغلی خدمات مالی به مشتریان به دنبال کارمندان دو زبانه بودند. با این حال چندین کارگزار وام و موقعیتهایی نیز وجود داشتند که به مطالبات رسیدگی میکردند. نقطه مشترک این سه شغل چه بود؟ ارتباط با مشتری.
مشاغل دورکاری اغلب به زبان دوم نیاز دارند
از آغاز بیماری همهگیر کرونا، موقعیتهای دورکاری در بسیاری از صنایع به طور فزایندهای محبوب شدهاند. علاوه براین از 600 شغل مورد بررسی که زبان دوم را ترجیح میدادند یا نیاز داشتند، 178 شغل دورکاری بودند.
با این حال قبل از نگاه کردن به صنایع مختلفی که موقعیتهای شغلی دورکاری را ارائه میدهند، برخی از سوالات مطرح میشود. مخصوصاً که موقعیتهای شغلی در بسیاری از صنایع را میتوان به راحتی از یک مکان دور انجام داد.
دورکاری میتواند به اتصال جهانی، 24 ساعته منجر شود. زبان دوم فقط توانایی کارمند را برای کار در نیروی کار رو به رشد جهانی افزایش میدهد. به عنوان مثال، صنایع زیر موقعیتهای دورکاری را تشکیل میدهند:
- صنعت فروش: 51 درصد از مشاغل دورکار بودند.
- صنعت فناوری: 42 درصد از مشاغل دروکار بودند.
- صنعت داروسازی/پزشکی: 35 درصد از مشاغل دورکار بودند.
- صنعت مالی: 22 درصد از مشاغل دورکار بودند.
مشاغل در صنایع آموزشی و مددکاری اجتماعی در درجه اول حضوری بودند. با این حال فرصت های دورکاری نیز میتوانند به راحتی در هر دو صنعت شکوفا شوند به خصوص که جهان همچنان بر فناوری اتصال محور تمرکز دارد.
کدام شهرها و ایالتها بیشتر درخواست زبان دوم میکنند؟
در مقابل مشاغل دورکار، تعداد انگشت شماری موقعیتهای خاص وجود داشت که از بقیه متمایز بود. به ویژه سه ایالت تگزاس، نبراسکا و کالیفرنیا تعداد قابل توجهی از مشاغل را تشکیل میدهند که زبان دوم را ترجیح داده یا به آن نیاز دارند.
در تگزاس در مجموع 90 شغل که به زبان دوم نیاز دارند یا افراد مسلط به زبان دوم را ترجیح میدهند، ارائه شد و مشاغل پیشنهادی از روند کلی همه موقعیتهایی پیروی میکردند که نیاز به زبان دوم داشتند. به این معنا که موقعیتهای مشتریمدار تقاضای بیشتری برای کارکنان دوزبانه و چندزبانه خواهند داشت. دادهها نشان میدهد:
- 13 شغل، موقعیتهای نمایندگی خدمات مشتری بود
- 7 شغل سمت نمایندگی مرکز تماس بود
- 4 شغل سمت پذیرش بود
- 3 شغل سمت مترجمی بود
تگزاس که با مکزیک مرز مشترک دارد، بیش از 11.5 میلیون ساکن اسپانیایی زبان را در خود جای داده است و 35 درصد از جمعیت آن به زبانی غیر از انگلیسی صحبت میکنند. با مهاجرت مداوم از آمریکای جنوبی به تگزاس، مشاهده چنین تمایل متمرکز برای کارکنان دوزبانه و چند زبانه منطقی است. همین امر را میتوان در مورد کالیفرنیا نیز گفت که در آن بیش از 44 درصد از مردم به زبانی غیر از انگلیسی صحبت میکنند.
علاوه بر اینها، نبراسکا در واقع دومین ایالتی بود که کارمندی را ترجیح میداد یا به آن نیاز داشت که زبان دوم را میدانست. کمتر از 12 درصد از جمعیت آن به زبانی متفاوت از انگلیسی صحبت میکنند. با این حال، با 56 مورد از مشاغل مورد بررسی در نبراسکا و 47 مورد از آنها در اوماها، این شهرها با بیشترین تمرکز مشاغل با شرایط زبان دوم، یافت شدند.
سطح تحصیلات
نکته جالب توجه دیگر از اطلاعات به دست آمده از این تحقیق، سطح تحصیلات است. به نظر نمیرسد که این سطوح برای مشاغلی که به دنبال کارکنانی با مهارتهای زبان دوم هستند، اهمیتی داشته باشند.
بیایید نگاهی به دادهها بیاندازیم:
از 600 شغل مورد بررسی، 520 پست شامل الزامات سطوح آموزشی بود. از این تعداد، 240 شغل نیاز به تحصیلات دبیرستانی یا معادل دیپلم داشتند. 64 نفر دیگر نیاز به مدرک لیسانس داشتند و 50 نفر دیگر درخواست مدرک کاردانی کردند.
این دادهها نشان میدهد که برای یادگیری زبان دوم نیازی به ادامه تحصیل رسمی نیست. همچنین مدرکی برای یافتن شغلی با آن مهارتهای زبانی لازم نیست.
موقعیتهای شغلی با دستمزد ساعتی یا حقوق ماهیانه
جنبه نهایی تفسیر این دادهها از طریق دریچه ساختار پرداخت است، یعنی موقعیتهای شغلی با دستمزد ساعتی در مقابل حقوق بگیر.
در این تحقیق، 193 شغل از 600 شغل شامل اطلاعات مربوط به دستمزد ساعتی بود. متوسط دستمزد ساعتی از 18 دلار در ساعت شروع شد. بالاترین قیمت 23 دلار در ساعت ذکر شده است. از بین تمامی صنایع حاضر، صنعت داروسازی و پزشکی با 57 موقعیت ساعتی بیشترین موقعیت را داشت. صنعت فروش با 26 موقعیت و صنعت مالی با 24 موقعیت پرداخت ساعتی در رتبههای بعدی قرار گرفتند.
برعکس موقعیتهای حقوقی با الزامات زبان دوم تنها 12 درصد از کل لیستها را تشکیل میدادند. این 73 شغل دارای حقوقی از 50765.92 دلار تا 72888.92 دلار بودند. جای تعجب نیست که صنعت مالی با 12 پست شغلی بیشترین موقعیتهای حقوقی را داشت. پس از آن صنعت فروش و صنعت داروسازی و پزشکی هر دو با 11 شغل پس از آن قرار داشتند و سرانجام مددکاری اجتماعی 9 موقعیت حقوقی را تشکیل داد.
نتیجهگیری
تقریباً هر صنعتی دارای موقعیتهایی است که نیاز به دانش زبان دوم دارند و یا آن را ترجیح میدهند. یادگیری زبان دوم (یا سوم) مزیت آشکاری نسبت به سایر کارکنان دارد، بنابراین اکنون زمان بسیار خوبی برای یادگیری یک زبان مفید است. هر زبانی که باشد، خودآموخته یا از طریق آموزگاران بومی آن زبان، این را مدیون خود هستید که امروز شروع به یادگیری کنید.