fafa آگوست 14, 2021

تربیت فرزندان کار سختی است و بزرگ کردن آن ها در در یک محیط چندزبانه حتی سخت تر هم می شود. به همین دلیل تتسو یونگ کسی است که برای چنین والدینی که فرزندان خود را در محیطی چند زبانه تربیت می کنند، الهلم بخش است. این مقاله تاثیر فوق العاده ای که وی در یادگیری زبان گذاشته را مشخص می کند و اینکه چرا هر کسی که به یادگیری زبان علاقه دارد باید بداند که او کیست.

او که در هنگ کنگ در خانواده ای چند زبانه متولد شده است و به همین دلیل درک درستی از معنای شهروند جهانی بودن دارد. تتسو دوران کودکی خود را در تایوان گذراند، جایی که زبان ماندارین را از پدرش و خانواده پدری، زبان ژاپنی را از مادرش و خانواده مادری و زبان انگلیسی را از حضور در مدرسه آمریکایی آموخت. او همچنین برخی و گویش های محلی تایوانی مانند هاکا (Hakka) را یاد گرفت.

اما مواجه او با زبان به همین جا ختم نشد. او به دبیرستانی در استان کبک (Quebec) در شرق کانادا رفت و در آنجا زبان فرانسه را آموخت و پس از مدتی در آنجا، با دوست خود در سفر مبادله ای دانش آموزان که به اکوادور داشت، توانست در آنجا زبان اسپانیایی را بیاموزد.

سوابقی که تتسو در یادگیری زبان داشت، به عنوان یک کودک در یک خانواده چند زبانه بزرگ شده بود و با علاقه واقعی به یادگیری زبان همراه بود، باعث شد که ارزش تربیت چند زبانه را درک کند. او با الهام از کمک به دیگران برای پرورش فرزندان خود در محیطی چند زبانه، کتاب :
Pampers To Polyglot: 7 Ideas For Raising Multilinguals Like Me
تربیت چند زبانه ها:( ۷ ایده برای پروش چند زبانه ها مثل من) را در سال ۲۰۱۵ نوشت.

امروزه او انگلیسی، فرانسوی، ژاپنی، ماندارین و اسپانیایی صحبت می کند. او همچنین LangFest، یک رویداد بین المللی که چند زبانه ها و علاقمندان زبان از سراسر جهان گرد هم می آیند برای به اشتراک گذاری داستانها، بینش ها و علایق خود برای یادگیری زبان، را برگزار می کند. تتسو اکنون به عنوان یک پدر، با آنچه که تمرین کرده است، فرزندان خود را در محیطی چند زبانه تربیت می کند تا آنها بهتر برای زندگی به عنوان شهروندان جهانی آماده کند.

چگونه تتسو از زبان برای تبدیل جهان به مکان بهتر استفاده می کند؟

تتسو نشان می دهد که چگونه ایجاد یک محیط برای یادگیری زبان می تواند به سرعت به هر کسی در یادگیری یک زبان جدید کمک کند.

با اینکه تمرکز اصلی او در کمک به تربیت فرزندان چند زبانه است، با این حال ایده های او برای همه کسانی که علاقه مند به یادگیری زبان خارجی هستند یا با آن مشکل دارند کاربردهای جهانی دارد.

در مرکزیت ایده های او درک این موضوع که بچه بودن در یک خانواده چند زبانه و والدین فرزندان چند زبانه چگونه است. با بزرگ شدن تتسو، والدین او تجربیات یادگیری مثبتی را در اطراف او ایجاد کردند که عاری از هرگونه فشار بود. آنها زبان را نه به عنوان موضوعی برای مطالعه، بلکه به عنوان بخشی از زندگی روزمره به او ارائه و معرفی کردند. در نتیجه، او بدون هیچ ترسی در زمینه یادگیری زبان بزرگ شد. این روش، فرآیندی ساده بود که هرکسی برای بدست آوردن یک زبان جدید طی کرده است.

بهترین راهکارها برای پرورش کودکان چند زبانه چیست:

تتسو تربیت خود را در کتاب خود به نام Pampers to Polyglots به طور عمیق پوشش می دهد. در این کتاب، او هم درباره دوران کودکی خود و هم بچه هایش توضیح می دهد. یک موضوع مشترک در سرتاسر مقاله او وجود دارد این است که برای اینکه یادگیری موفق زبان، شما نیاز به قرار گرفتن در معرض زبان مورد نظر را دارید؛ و تتسو گام های بلندی را برای اتفاق افتادن این امر برای فرزندانش بر می دارد.

او این راهبردها را به زیبایی در کتاب خود بیان کرده است و اگر خود پدر یا مادر هستید و یا قصد دارید که در آینده یکی از آنها بشوید، اکیداً توصیه می کنم که این راهکارهای کتاب را مطالعه کنید.

فرضیه دوره بحرانی

تتسو از اول می داند که هنگام یادگیری زبان، کودکان از این مزیت که زمان زیادی برای تمرین دارند، برخوردار هستند. با افزایش سن، یادگیری زبان به دلیل محدودیت زمانی ناشی از مسئولیت ها به طور فزاینده ای دشوار می شود و از طرف دیگر به نظر می رسد که بچه ها تمام وقت دنیا را دارند. علاوه بر این، کودکان در اشتباه کردن راحت تر هستند و دارای مزیت بیولوژیکی هستند زیرا می توانند صداهایی را که بزرگسالان نمی توانند بشنوند دریافت کنند.

یادگیری بیش از یک زبان در کودکی باعث می شود که یادگیری بیشتر برای کودک آسان شود. این کار مغز شما را برای یادگیری زبان مجدداً تشنه می کند، به همین دلیل است که معمولاً یادگیری زبان سوم یا چهارم آسان تر است. اما این پیش زمینه از سنین پایین اطمینان ساده ای را برای یادگیری چندین زبان فراهم می کند.

غوطه وری واقعی

تتسو استدلال می کند که کودکان نیاز به تماس زیاد با زبان ها دارند. یکی از مشکلات رایج بسیاری از مردم با یادگیری همه جانبه زبان این است که آنها با هدف یادگیری زبان به کشورهای خارجی نقل مکان می کنند، سپس خود را با محیطی آشنا احاطه می کنند. اتفاقاً جهانی شدن، خروج فیزیکی از خانه را بسیار آسان تر می کند.

تتسو استدلال می کند که به جای اجازه دادن به فرزندان برای گذراندن اوقات در مناطق راحت خود، آنها را تشویق کنید تا با مردم محلی زندگی کنند و در ارتباط باشند. ایجاد دوستانی با کسانی که به زبان مادری صحبت می کنند، تماشای تلویزیون به زبان محلی و پیوستن به گروه های محلی می تواند کمک بسزایی برای فرزندان شما باشد که به سرعت به تسلط بر زبان خارجی برسند.

یک نفر، یک زبان (OPOL)

تتسو به عنوان فرزند مادری ژاپنی و پدری تایوانی بزرگ شد و با والدین خود به زبانهای بومی خاص خودشان صحبت می کرد. با اینکه او در مدرسه انگلیسی یاد گرفت، با والدینش انگلیسی صحبت نمی کرد. در حال حاضر به عنوان یک پدر، او به آن سنت ادامه می دهد. این کار به او امکان می دهد مهارت های زبانی فرزندان خود را به طور منظم تقویت کند.

تتسو اهمیت OPOL را در تربیت کودکان چند زبانه مطرح می کند. عدم انجام این کار یعنی تغییر زبان خارجی در خانه، تقویت این استانداردها را دشوارتر می کند. بدون این توافق، به احتمال زیاد فرزندان شما تسلط به زبان مادری خود را از دست می دهند.

فلسفه کسب زبان زمینه ای (CLAP)

هر روز مملو از فعالیتها و فرصتهایی برای کمک به فرزندان شما برای یادگیری زبان خارجی است. فلسفه کسب زبان زمینه ای بر انجام فعالیتهای معمولی و تعدیل آنها تمرکز دارد تا فرزندان شما بتوانند از آنها برای یادگیری سریع زبانهای جدید استفاده کنند.

در کودکی، مادر تتسو برای او ماشین های کنترل از راه دور می خرید تا آن را سرهم کند، اما دستورالعمل های آن به زبان ژاپنی بود. عشق او به ماشین سازی، او را در یادگیری زبان که برای او بیشتر یک شیوه زندگی بود تا یک درس زبان، به طور منظم هدایت کرد. این اساس فلسفه کسب زبان زمینه ای یا CLAP است. شما به راحتی می توانید لحظاتی را پیدا می کنید که قرار گرفتن در معرض زبان های خارجی را در بازی قرار دهید و این تجربه را برای فرزندان خود مؤثرتر و جالب تر کنید.

استفاده از گویندگان بومی

یکی دیگر از جنبه های اثربخشی تتسو متکی بر استفاده او از زبان مادری است. بین سفر به ژاپن و تایوان برای خانواده او و ارتباطات درون خانواده، تتسو همچنین تماس های زبانی را از طریق خدمتکارانی که استخدام می کرد، ارائه می کرد. تتسو با استخدام پرستار بچه برای فرزندانش و درخواست از آنها برای صحبت با فرزندانش به زبان مادری خودشان، صحبت های مکالمه ای را که فرزندانش برای تقویت درس های یادگیری زبان به آنها نیاز دارند، ارائه می دهد.

ایجاد یک محیط مثبت برای یادگیری زبان

تتسو می داند که یادگیری زبان به اندازه یک طرز فکر است که در مورد آن بیان می شود. او به جای فشار آوردن زبان به فرزندان خود، آن را به یک تجربه سرگرم کننده و پر از تحریک مثبت تبدیل می کند. کودکان فیلترهای مانیتوری بزرگسالان را ندارند و این به آنها این امکان را می دهد تا با سهولت بیشتری به یک زبان خارجی صحبت کنند، بیشتر مرتکب اشتباه می شوند اما از آنها یاد می گیرند.

هیچ اضطرابی در مورد یادگیری زبان برای کودکان وجود ندارد و این همان چیزی است که آنها قصد انجام آن را دارند. با القای این ارزش اصلی در درسهای آنها از کودکی، او به فرزندان خود کمک می کند تا با زبان های خارجی احساس آرامش بیشتری کنند.

او همچنین درک می کند که یک محیط یادگیری زبان باید معتبر و قابل اعتماد باشد. شما می خواهید از مقررات خفه شبیه کلاس درس اجتناب کنید و نمی خواهید این فرایند مانند یک کار خسته کننده باشد. موضوع این نیست که به فرزندان خود موضوع دیگری بدهید تا مطالعه کنند در عوض، این امر در مورد تبدیل زبان به بخشی روزمره از زندگی آنها است که باید مستمر باشد. برای مثال، از عباراتی مثل “روزهای زبان” برای آموزش فرزندان خودداری کنید و در عوض با تنظیم یک دستورالعمل روتین و روشن، به طوری که فرزندان شما متوجه شوند چه زمانی به چه زبانی صحبت کنند.

بدانید که بر کدام زبان ها تمرکز کنید

هنگام اتخاذ این تصمیم که کدام زبانها را برای یادگیری به فرزندان خود انتخاب می کنید، باید میراث قومی، فرصت های اقتصادی و مصلحت گرایی را در نظر بگیرید. برای تتسو، این امر آسان بود زیرا والدینش هر یک به زبان متفاوتی صحبت می کردند، به علاوه اینکه به یادگیری زبان انگلیسی برای اهداف اقتصادی بود و یادگیری زبان فرانسوی به دلیل زندگی در استان کبک بود.

هنگام تصمیم گیری در مورد اینکه کدام زبان ها را باید برای یادگیری خانواده خود در نظر بگیرید، زبان مادری، زبانهای قدرتمند اقتصادی و زبانهای قومی را در نظر بگیرید. هرچه رویکرد شما عملگراتر و مصلحت گراتر باشد، برای فرزندان شما راحت تر خواهد بود که زبان مورد نیاز برای رسیدن به تسلط را داشته باشند.

بدانید چه انتظاری دارید

تنها چند ساعت در روز وجود دارد و یادگیری چند زبان همزمان می تواند در ابتدا اشکالاتی داشته باشد که از یاد می رود. به عنوان مثال، فرزندان شما ممکن است با تأخیر در صحبت کردن مواجه شوند. اگرچه به نظر می رسد این امر از نظر علمی کاملاً تأیید نشده است اما ممکن است ناشی از استرس باشد. در واقع، در خانواده های یک زبانه نیز بسیار رایج است، به همین دلیل است که تتسو بر ایجاد محیطی با استرس کم تأکید می کند تا به فرزندان شما کمک کند با استفاده از چندین زبان که یاد می گیرند احساس راحتی کنند.

برای تغییر کد آماده شوید

تغییر کد متداول است و زمانی رخ می دهد که یک کودک چند زبانه از چندین زبان هنگام برقراری ارتباط در یک نمونه خاص استفاده می کند (برای مثال از دو یا چند زبان در یک جمله استفاده می کند). برای افرادی که با فرایند یادگیری زبان آشنا نیستند، ممکن است باعث ایجاد نگرانی در آنها شود زیرا می ترسند فرزندانشان زبانها را با هم قاطی کند. با این حال، نیازی به وحشت نیست چرا که با گذشت زمان، تغییر کد به خودی خود بدون هیچ گونه تاخیر در توسعه طولانی مدت برطرف می شود.

پرهیز از شرم بودن زبان مادری

متأسفانه ما در دنیایی زندگی می کنیم که به شدت دچار سوء تفاهم شده است. علیرغم جهانی شدن روزافزون، موانع فراوانی برای فراگیران وجود دارد. اجتناب از تمسخر برای صحبت به زبان اقلیت می تواند چالش برانگیز باشد. درک اینکه، جایی که زبان را یاد می گیرید به همان اندازه به زمانی که آن را یاد می گیرید ارتباط دارد، اولین قدم است. این کار به شما کمک می کند تا هنگام وقوع آن آمادگی بهتری داشته باشید.

به عنوان مثال، زمانی مردم فکر می کردند صحبت کردن به یک زبان دیگر بیهوده است. امروزه ، بسیاری از آمریکایی ها فکر می کنند جالب است. با این وجود، اگر به زبانی ناآشنا صحبت می کنید، زبانی که به ندرت دیده می شود یا مورد استفاده قرار می گیرد، برخی از مردم می پرسند چرا خود را به زحمت می اندازید یا بدتر، آن را بی فایده می نامند. این وقتی فرزندان ما بزرگ می شوند به زبان مادری خود صحبت می کنند یا نه بستگی به خود آنها در بلند مدت دارد.

جمع بندی

ما در دنیایی زندگی می کنیم که به طور فزاینده ای برای شهروندان جهانی ارزش قائل است. زبان انگلیسی ممکن است زبان بین المللی باشد اما نیاز به دانستن راه های گوناگون برای برقراری ارتباط همچنان در حال افزایش است. جهانی شدن جهان ما را هر روز کوچکتر می کند و دانستن چندین زبان می تواند مزیت هایی را برای فرزند شما ایجاد کند. به گفته تتسو، این امر می تواند زندگی آنها را بسیار آسان کند ، زیرا هزینه فرصت پیدا کردن را حذف می کند.

برای مثال اگر می خواهید در رشته تجارت فعالیت کنید، باید زمان و پول خود را صرف دریافت آن مدرک کنید. در کودکی، شما در یادگیری زبان ها مهارت بیشتری داشتید، اما قادر به تسلط بر مهارت های تحلیلی سطح بالا نیستید که باید در آینده در جهت پیشرفت از آنها در زندگی استفاده کنید.

این بدان معناست که والدینی که زودتر با فرزندان خود کار می کنند و چندین زبان را به آنها آموزش می دهند، این مزیت را به آنها می دهند که در آینده برایشان وقت آزاد می گذارند تا روی راه های دیگر تمرکز کنند. تصور کنید اگر فرزند شما چند زبان را برای ورود به دانشگاه می داند چند ساعت آزاد در اختیار خواهد داشت. آنها می توانند از این زمان اضافی برای پیشرفت بیشتر نسبت به همسالان خود استفاده کنند.

تربیت چند زبانه دارای مزایای قابل توجه دیگری برای کودکان است که تتسو در کتاب خود به طور کامل بیان کرده است. تربیت فرزندان چند زبانه به این معنی است که تا حد ممکن برای فرزندان خود شانس موفقیت در این کره خاکی جهانی شده را فراهم کنید.

ما به عنوان والدین می توانیم آنها را به سمت این درب هدایت کنیم، اما این که آیا آنها تصمیم به بازکردن درب و استفاده از این مزایا را داشته باشند، تصمیم آنها است. به عنوان والدین، ما این کار را مدیون آنها هستیم که به آنها این امکان را بدهیم که این تصمیم را بگیرند.

گذاشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.بخش های ضروری با علامت (*) مشخص شده اند.